Mam pytanie odnośnie pomiaru i przygotowania danych do rektyfikacji toru jezdnego suwnic.
Opisywane w większości książek metody pomiaru wymuszają konieczność założenia osnowy, której dwa równoległe do siebie boki tworzą proste odniesienia dla obu szyn. Ostatnio jednak przeczytałem o metodzie, w której proste odniesienia są realizowane niezależnie dla lewej i prawej szyny toru. Odchylenia od prostoliniowości szyny interpretowane są jako odległości punktu kontrolowanego od prostej łączącej punkty osi szyny na początku i końcu toru. Powiązanie tak zrealizowanych prostych następuje przez pomiar odległości pomiędzy szyną lewą i prawą. Niestety na tym opis metody się skończy. Nie było podanego sposobu opracowania danych do rektyfikacji. Cy Ktoś może wie w jaki sposób takie dane się wyznacza lub w jakich książkach tego szukać????
w celu uzyskania prostoliniowości pomiędzy punktem początkowym a końcowym stosuje się tzw. poprawki regulacyjne. W tym celu celu muszą być pomierzone długości i kąty między punktami i z tego oblicza się poprawki w celu przesunięcia pkt na prostą.
Ja sie spotkałem z metodą w której właśnie realizuje się 2 proste równoległe (do 1 i do 2 szyny niezależnie). Po ustaleniu równoległej w określonej odległości następuje pomiar odchyleń szyny od tej prostej. Potem na szkicu oznaczane są kierunki przesunięć i ich wartość(odległość równoległej od szyny minus odległość szyny w poszczególnych jej punktach od równoległej). I to jest jeden zestaw odchyłek obrazujący prostolinijność szyny. To samo dla drugiej szyny. Następnie mierzy się odległości pomiędzy szynami, powiedzmy na początku toru, w środku i na jego końcu. Tutaj te 3 miary określają zbieżność lub rozbieżność toru.
Nie wiem czy o to chodziło, ale myślę że jakoś pomogę.
Tak to u nas mierzą
Zobacz następny temat Zobacz poprzedni temat Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach